MODAK – KOMUNIKACJA W AFAZJI
PROWADZĄCY: Luise Lutz lub pani Karina Loenborg
TERMIN: 2019r.
GODZINY: pt: 10.00 – 17.00; sob: 9.00-16.00 (16 h)
CENA:
MIEJSCE: Warszawa
Seminarium MODAK – Komunikacja w afazji
Luise Lutz: lingwista kliniczny, pedagog specjalny, psycholog; od roku 1979
specjalizuje się w afazji, ma 13 lat klinicznego doświadczenia zawodowego w pracy z
osobami starszymi, od 1996 prowadzi własny gabinet w Hamburgu.
Publikacje:
– Zrozumieć milczenie (2010 4 ), Springer Verlag, Heidelberg
– MODAK – Kommunikacja w afazji (2016 3), Springer Verlag
– Grammatyka w dialogu. Przykłady działań terapeutycznych (2010), Loguan, Köln
– Rozmaite artykuły o afazji i terapii afazji
Treści szkolenia:
Uczestnik zapozna się z koncepcją MODAK i w oparciu o zasady terapii nabędzie umiejętność samodzielnej pracy z pacjentami dotkniętymi różnymi objawami afazji. Celem zastosowania koncepcji MODAK jest jak najszybsze działanie w dotarciu do najlepszych możliwych umiejętności komunikacyjnych przy jednoczesnym jak najmniejszym obciążeniu pacjenta.
Części szkolenia:
Omówienie i praktyczne ćwiczenia kursu podstawowego:
– Radzenie sobie z czasopismami i innymi tekstami
– Praca z historyjkami obrazkowymi
Metody:
Przedstawienie: prezentacja multimedialna, video, ćwiczenia praktyczne w parach (dwuosobowych)
Uczestnicy: Doświadczenie i wykształcenie związane z terapią mowy oraz kontakt z pacjentami z afazją.
Informacje i refleksje dotyczące oryginalnej metody rehabilitacji afazji MODAK autorstwa Luise Lutz.
Wprowadzenie
Nazwa MODAK –AKtywizowanie MODułów językowych odnosi się do sposobu podejścia terapeutycznego w afazji.
Podczas każdego kroku terapeutycznego łączymy cztery podstawowe aktywności mowy- moduły: mówienie,rozumienie,czytanie i pisanie-, ażeby je poprzez to połączenie odblokować.
Konsekwentnie powtarzające się łączenie tychże modułów ma aktywizować procesy neurofizjologiczne leżące u podłoża zaburzeń afatycznych.
L.Lutz uważa, że to systematyczne aktywizowanie powinno doprowadzić do zautomatyzowania procesów bo tylko wtedy funkcjonują one poza sesją terapeutyczną.
Nazwa MODAK wyraża pewien koncept terapeutyczny:przedmiotem oddziaływań nie są widoczne na powierzchni zaburzeń słowa i zdania lecz
mniej lub więcej zepsuta maszyneria wytwarzających i przetwarzjących mowę sieci operacyjnych,które się za pojęciami-mówienie,rozumienie, czytanie, pisanie kryją.
Istotą oddziaływań jest nieustające pobudzanie do kommunikowania się w bardzo ścisłym związku z wszystkim co się w świecie otaczającym dzieje.
Postępowanie terapeutyczne jest ukierunkowane na istotne indywidualne problemy pacjenta wynikające z jego sytuacji życiowej oraz zainteresowań.
Składowe metody MODAK
1.)Program podstawowy (PP)
Program ten składa się z systematycznie narastających ćwiczeń ,które powinny umożliwić pacjentom z głęboką afazją,odblokowanie minimalnych reakcji językowych w oparciu o podstawową strukturę zdania P-O-O (podmiot,orzeczenie,określenia)
PP buduje fazę początkową całego konceptu MODAK .W oparciu o sytuacje uwidocznione na obrazkach powstają dialogi,które w zmieniających sie kombinacjach powinny poprzez mówienie,czytanie ,rozumienie i pisanie zostać aktywizowane,trenowane i zautomatyzowane.
2.)Rozwój zdania: żonglowanie słowami.
3.)Gramatyka w dialogu.
4.)Teksty-żonglowanie słowami,strukturami i objętością tekstu.
5.)Wstęp do żonglowania liczbami.
Pacjenci:
MODAK nadaje się dla wszystkich pacjentów cierpiących na zaburzenia w stopniu ciężkim , średnim oraz lekkim niezależnie od syndromu afazji.
Pacjent powinien być zdolny do minimum 30 minutowej współpracy w oparciu o obrazki i teksty.
Cele terapii:
W przypadku ciężkich i średnich zaburzeń afatycznych nie możemy stawiać sobie za cel osiągnięcia normalnej zdolności mowy . Ona jest, jeżeli w ogóle możliwa,osiągalna w późniejszych stadiach terapii.
Najbardziej realnym celem w tych przypadkach wydaje się być osiągnięcie zdolności do interakcji-do komunikowania się.
Ażeby cel ten mógł zostać zrealizowany powinno się w terapii:
1.) dążyć do zmniejszenia zaburzeń procesów neurofizjologicznych odpowiadających za tworzenie i opracowanie mowy, a mianowicie procesów :
Hamowania
Aktywizowania
Paralelności
2.) odtworzenie tak dalece jak to możliwe podstawowych struktur semantycznych/syntaktycznych/fonologicznych
3.)odbudowanie zdolności komunikacyjnych tak dalece jak to jest możliwe
Cel trzeci ma naturalnie znaczenie najwyższej rangi. U afatyków dotkniętych ciężkim stopniem zaburzenia chodzi w pierwszym rzędzie o umożliwienie im kontaktu z najbliższymi oraz dalszym otoczeniem. Dlatego powinny zostać mobilizowane wszystkie możliwości komunikacji:rysowanie, gesty, mimika, pisane lub mówione wyrażenia słowne.
W przypadku tego typu interakcji poprawność ortograficzna czy artykulacyjna lub precyzyzjny dobór słowa są absolutnie drugorzędne.
Dla afatyków o lżejszych zaburzeniach ambitnym celem jest osiągnięcie dawnego ,swobodnego obchodzenia się z mową. Cel ten może zostać osiągnięty w procesie stopniowego rozwiązywania niezliczonych problemów leksykalnych, gramatycznych, artykulacyjnych i komunikacyjnych.
Za pomocą metody MODAK podejmujemy nieustające próby stworzenia dla pacjentów momentów, w których za złożonymi problemami mowy odnajdują
Świat na nowo.
Płatność: Całość 30 dni przed kursem.
Nr rachunku bankowego: Mbank 54 1140 2004 0000 3402 7573 7603
Prosimy o zapoznanie się z zakładką REGULAMIN SZKOLEŃ.
Zgłoszenia kierujemy na adres: kjarzebska@gmail.com w temacie nazwa szkolenia,
a w treści imię nazwisko uczestnika, nr kontaktowy oraz dane do ewentualnej faktury.
Prowadząca zastrzega sobie prawo do zmiany ram programu. Program autorski. Wszelkie prawa zastrzeżone.